ساخت تقاطعات باید در راستای تکمیل رینگ پیرامونی و کمربندی شهر باشد

ساخت تقاطعات باید در راستای تکمیل رینگ پیرامونی و کمربندی شهر باشد
این روزها تب صحبت راجع به پروژه های عمرانی بین شهروندان و مسئولین بالا است. با نگاهی به بودجه سال ۹۷ شهرداری شیراز متوجه خواهیم شد که ۹۷ درصد از بودجه عمرانی به تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص یافته است. شهردار شیراز نیز به عنوان متولی امور شهر بر تکمیل پروژه های عمرانی با برنامه ریزی و اولویت بندی تاکید دارد. با توجه به اهمیت پروژه های عمرانی و سهم بالایی که برای این پروژه ها در بودجه سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، سومین مهمان برنامه «گپ و گفت شهری»، مهندس حسین آرگیو معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز بود.

مهندس آرگیو که سابقه فرمانداری خرامه،  مدیر گروه حمل ونقل وترافیک استانداری فارس، معاون عمرانی اداره کل روستایی وشوراهای استان فارس و ... را در کارنامه خود دارد، امروز در جامه معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خدمت می کند و در گفت و گویی مفصل پاسخگوی سوالات ما در خصوص مسائلی نظیر تکمیل پروژه های ناتمام، ایجاد تقاطعات، ساماندهی وضعیت کمربندی و ...  بود که در ادامه می خوانید. همچنین می توانید گزیده تصویری صحبت های مهندس آرگیو را در کانال تلگرامی شهرداری شیراز به آدرس shirazmun@ ببینید.
 
  • عمران شهری از نظر معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به چه معناست؟
بر اساس قانون، شهرداری وظایف متعددی بر عهده دارد که مهمترین آن به نظر من این است که در جهت عمرانی، آبادانی و توسعه شهر اقدام کند و نمونه بارز آن اجرای پروژه های عمرانی است. شهرداری در کنار وظایف عمرانی، وظایفی در خصوص امور جاری و روزمره نظیر جمع آوری پسماند نیز دارد اما ویژگی پروژه های عمرانی نظیر ایجاد پارک های بزرگ مقیاس، تقاطعات و ...، ماندگاری آن برای نسل آینده و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.
 
  • در دوره مدیریت پیشین، اقدامات معاونت عمرانی در ساخت پل، تقاطعات و ... خلاصه می شد. طبق برنامه های شهردار و شورا عمران شهری موارد دیگری را نیز دربرمی گیرد. در دوره معاونت شما، عمران شهری در چه محورهایی خلاصه می شود؟
ما مخالف ساخت پل، زیرگذر، تقاطع غیرهمسطح و ... نیستیم و یقین داریم برای تسهیل ترافیک می توان از ابزارهای مختلفی نظیر تقاطعات غیر همسطح استفاده کرد. طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح تفصیلی، شیراز به چند رینگ میانی و پیرامونی تقسیم بندی می شود. ساخت تقاطعات باید در راستای تکمیل رینگ پیرامونی و کمربندی شهر باشد که ماشین ها با سرعت می خواهند از شهر عبور کنند و هم اکنون نیز 10 پروژه پل سازی در شیراز در حال احداث می باشد. سعی کرده ایم این پروژه ها در راستای تکمیل رینگ بیرونی شهر باشند و با جدیت این کار را ادامه خواهیم داد. به عنوان مثال هم اکنون به منظور تکمیل رینگ پیرامونی شهر شیراز بزرگراه مولوی در راستای محرومیت زدایی از شرق شیراز و توزیع عادلانه امکانات و ثروت در سطح شهر، بزرگراه 60 متری گلبهار در جنوب شیراز که در سال آینده عملیات احداث آن آغاز خواهد شد و ادامه آزادراه شیراز – اصفهان را در دست اجرا داریم. با توجه به افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان در دهه فجر سال 97، ما باید برای دسترسی به شهر شیراز، ساماندهی ورودی سپیدان و ایجاد مسیرهای جایگزین اقدامی انجام دهیم و در همین راستا مطالعاتی با استفاده از مشاورین برای ایجاد مسیر دسترسی به شهر شیراز و کمربندی از نقطه انتهایی آزادراه انجام شده که دو بزرگراه هر کدام به طول 20 کیلومتر در دو طرف جاده سپیدان از دو راهی قلات تا کمربندی و حسینی الهاشمی احداث خواهد شد که مطالعات آن در حال انجام است و درصدد هستیم تا بتوانیم همزمان با آزادراه اصلی آن را افتتاح و مشکل ترافیکی غرب شیراز را حل کنیم. در واقع پروژه ها با اولویت بندی و زمان بندی انجام شده در حال احداث می باشند و به مناسبت های مختلف این پروژه ها را افتتاح خواهیم کرد.
اما در رینگ درونی شهر برای کاهش ترافیک و تسهیل در عبور و مرور نیاز به چراغ فرماندهی چند زمانه، اصلاح هندسی مسیرها و چهارراه ها و ... داریم. ساخت تقاطعات در مرکز شهر جوابگوی حل معضل ترافیک نیست چون مشکل حل نمی شود و اثربخش نیست چون صرفا ترافیک از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود. برای کنترل ترافیک در نقاط مختلف شیراز پیشنهادات جایگزینی داریم که این پیشنهادات را در کارگروه های مختلف بررسی خواهیم کرد و عملیات اجرایی آن در سال آینده آغاز خواهد شد. همچنین در مرکز شهر شیراز برای کنترل و کاهش ترافیک و ارج نهادن به انسان ها درصدد اجرای طرح ترافیک هستیم. در دیدگاه انسان محور شهرداری، علاوه بر اجرای این طرح در مرکز شهر با ساخت پیاده روی مناسب، پیاده راه سلامت، پل عابر پیاده استاندارد و رونق بخشی به فضاهای شهری و پارک ها و ... شهروندان را محور امور قرار می دهیم.
 
  • آیا کوچه ها نیز می توانند در تعریف عمران شهری قرار بگیرند؟
چون کوچه ها نیز همانند خیابان ها محل رفت و آمد شهروندان است اما برخی از آنها استانداردهای لازم را ندارند.وضعیت فعلی کوچه های شیراز از نظر پارک انواع خودروهای سبک و سنگین، نبود پیاده رو و ... مناسب نیست. کار عمرانی در شهر فقط ساخت تقاطع و پل نیست بلکه ما باید برای محلات، کوچه ها و نقاط مختلف شهر برنامه داشته باشیم تا بتوانیم فضای مناسبی را برای شهروندان فراهم کنیم. در واقع ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در همه نقاط شهر شیراز به عنوان یکی از اصول توسعه انسان محور در دستور کار شهرداری قرار دارد و هر کسی در هر نقطه ای از شهر شیراز کاری انجام دهد که کیفیت زندگی شهروندان را بالا ببرد ما دستش را به گرمی میفشاریم.
 
  • تصویر شما از شهر شیراز پس از اتمام فعالیت در سمت معاون فنی و عمرانی شهردار چیست؟ آرمانشهر شما درباره شیراز به عنوان شهری انسان محور چگونه است؟
در ابتدا باید پروژه های نیمه تمام عمرانی را با اولویت بندی و برنامه ریزی دقیق تکمیل کنیم. اتمام این پروژه ها هزینه بر می باشد و احتمالا تکمیل برخی از آنها تا سال 98 نیز به طول انجامد که این موضوع باری بر دوش شهرداری و شهروندان قرار داده است. در کنار تکمیل این پروژه ها، به این موضوع نیز توجه خواهیم کرد که شهر شیراز تبدیل به شهری زیبا شود تا شهروندان از زندگی کردن در آن لذت ببرند. برای رسیدن به این هدف نیازمند اجرای طرح های متفاوتی هستیم و پروژه هایی نظیر احداث تقاطع، پل، خیابان سازی و ... جوابگوی رسیدن ما به این هدف نیست. ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از جمله نیازهای شهروندان است و باید با برنامه ریزی در نقاطی از شهر که این فضاها وجود ندارد آنها را ایجاد کنیم تا بتوانیم شادی و امید را علی الخصوص در بین نسل جوان و بانوان رواج دهیم. با اجرای پروژه های انسان محور، شهروندان به مجموعه شهرداری اعتماد پیدا می کنند، شهرداری را امین خود می دانند، عوارض را پرداخت می کنند و ما را در توسعه بیشتر شهر و انجام پروژه های جدید یاری می کنند. احداث پروژه های فرهنگی، توسعه فضای سبز و ... از جمله رویکردهای من است تا در تمام نقاط شهر شاهد توزیع عادلانه و متوازن امکانات و فضاهای گذران فراغت باشیم.
 
  • افتتاح پروژه های نیمه تمام نظیر نهر اعظم، پل کابلی ولیعصر «عج» و ... یکی از مشکلاتی است که شهرداری در دوره جدید با آن روبرو شده است. شما به عنوان معاون فنی و عمرانی چه برنامه ای برای پروژه هایی از این دست دارید؟
از جمله مشکلات برخی پروژه ها به این موارد می توان اشاره کرد که برخی پروژه ها به صورت نیمه تمام افتتاح شده، پیمانکاران و صاحبان املاک مورد مسیر برخی از پروژه ها هنوز بدهکار هستند و ... . به عنوان مثال پروژه ای در سال 91 افتتاح شده و هنوز یک میلیارد و سیصد میلیون تومان پیمانکار آن طلبکار است. این موارد نشان دهنده این است که برنامه ریزی خوب نبوده و باید شفاف سازی سرلوحه اقدامات ما قرار بگیرد. چه دلیلی دارد پروژه ای که هنوز تکمیل نشده را افتتاح کنیم؟ آیا مردم این را نمی بینند؟ مردم داور بسیار خوب و ناظر اصلی ما هستند. پروژای امروز افتتاح و فردا تعطیل شد و این موارد نه زیبنده جمهوری اسلامی و نه زیبنده مردم است. با شعور مردم نباید بازی کرد و باید لحظه ای پروژه را افتتاح کنیم که تکمیل شده باشد و فرقی ندارد در زمان چه کسی باشد چون همه ما مسئولین جمهوری اسلامی هستیم و کار اگر برای رضای خدا باشد نیاز به این تبلیغات ندارد. ما کارها را برنامه ریزی می کنیم و هیچ پروژه ای را بدون اینکه تمام مواردش انجام شده باشد افتتاح نخواهیم کرد و افتتاح نمایشی انجام نخواهیم داد.
در حال حاضر پروژه هایی وجود دارد که برای مثال پل کابلی ولیعصر «عج» علی رغم افتتاح و بهره برداری به مدت شش ماه تکمیل نشده است و همچنان ما برای تکمیل آن در حال فعالیت هستیم. یا پل معالی آباد بعد از سه سال افتتاح امسال به تعمیرات نیاز پیدا کرد و نشان دهنده این است که با پول مردمی که به ما اعتماد می کنند و عوارض می دهند به نحو احسن معامله نشده است. کیفیت در انجام پروژه ها برای ما حرف اول را می زند.
 
  • طولانی شدن برخی از پروژه ها باعث ایجاد ناراحتی در بین شهروندان شده است و شهردار شیراز نیز از معاونین و مدیران می خواهد تا مدت زمان اجرای پروژه ها را کمتر کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
کاهش مدت زمان اجرای پروژه ها در دستور کار قرار دارد و برآنیم تا پروژه ها را در حداقل زمان به بهره برداری برسانیم اما باید شرایط نیز برای اجرای یک پروژه نظیر جابجایی تاسیسات و تملک املاک مورد مسیر پروژه کاملا فراهم باشد و با برنامه زمان بندی پروژه ها را پیش ببریم.
 
استفاده از مشاورین ملی و بین المللی مطرح از جمله رویکردهای مهندس اسکندرپور شهردار شیراز است. آیا شما نیز در انجام پروژه های مختلف عمرانی و شهری از حضور مشاورین بهره می برید؟درصدد هستیم که از تمام ظرفیت های موجود در شهر شیراز نظیر نظام مهندسی، دانشگاه شیراز و ... استفاده کنیم تا شیراز را در حد یک شهر ملی قلمداد کنیم. به عنوان مثال هم اکنون ارتفاعات شهرشیراز را به عنوان یک ظرفیت سرمایه گذاری قلمداد کرده ایم و در حال حاضر این ارتفاعات تثبیت شده و در قالب پارک های بزرگ مقیاسی نظیر پارک 580 هکتاری دراک از آن بهره برداری می شود. فاز اول این پارک در دوران شهردار پیشین با استفاده از مشاورین به بهره برداری رسیده و احداث فازهای بعدی آن را به مسابقه می گذاریم، از مشاورین ملی و فراملی در طراحی آن استفاده خواهیم کرد و مشوق های خوبی برای بسته های سرمایه گذاری برای آن نیز در نظر گرفته ایم.
 
  • یکی از مشکلاتی که شهروندان شیرازی علی الخصوص شهروندان ساکن در شهرک های اطراف کمربندی جنوب غربی شیراز دارند، وضعیت نامناسب کمربندی و میزان بالای تصادفات در آن است. کمربندی شیراز تحت مدیریت اداره راه و شهرسازی است اما با توجه به وجود شهرک های اطراف آن، آیا شهرداری در راستای ساماندهی وضعیت کمربندی اقدامی انجام داده است؟
برای ساماندهی وضعیت کمربندی دو دسته طرح کوتاه مدت و بلند مدت داریم. طرح بلند مدت ما این است که با همکاری اداره راه و شهرسازی، آزادراه ها و کمربندی رینگ بیرونی شهر شیراز تکمیل شود. با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان، احداث آزادراه دیگری به طول 80 کیلومتر از سه راهی قلات تا جاده پل فسا نیز از جمله تعهدات اداره راه و شهرسازی است تا آزادراه شیراز – اصفهان تکمیل و حضور وسایل نقلیه سبک و سنگین عبوری در سطح شهر به حداقل برسد. در حال حاضر کمربندی موجود، بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی مشترک است و جلسات مشترکی برای بهبود وضعیت آن برگزار شده است و مقرر شد که سه تقاطع غیر همسطح توسط اداره راه و سه تقاطع غیرهمسطح توسط شهرداری احداث شود. هم اکنون سه تقاطع مربوط به شهرداری در حال احداث می باشد اما اداره راه و شهرسازی هنوز اقدامی در جهت احداث تقاطعات انجام نداده است. به عنوان مثال تقاطع شهید باهنر از جمله تقاطعات مهم شهرداری شیراز روی کمربندی است چون دو شهرک فرزانگان و فرهنگیان در پایین دست کمربندی را به خیابان باهنر متصل می کند و ازاین رو تمام سعی ما بر این است که آن را در اولین فرصت به بهره برداری برسانیم و تقدیم شهروندان بکنیم.همچنین علاوه بر احداث تقاطعات، طرح های کوتاه مدتی نظیر مناسب سازی و استانداردسازی مسیر و بریدگی ها، احداث پل عابر پیاده و ... در دستور کار قرار دارد.
 
  • هم اکنون برخی از پروژه ها با مساله جابجایی تاسیسات شهری روبرو هستند یا به علت اینکه مدیریت کمربندی در اختیار شهرداری نیست، شاهد برخی از مسائل و مشکلات در آن هستیم. به نظر شما آیا مدیریت یکپارچه و واحد شهری می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات شهر شیراز باشد؟
مدیریت واحد شهری یک شعار می باشد که هنوز عملیاتی نشده است. ایجاد مدیریت یکپارچه شهری نیازمند یک همت جانانه است تا با توجه به ضرورت بسیاری که علی الخصوص برای کلانشهرها دارد اجرا شود. در کلانشهرها دستگاههای خدمات رسان بسیاری نظیر آب، برق، گاز و ... فعالیت می کنند که نیاز است تمامی آنها یکپارچه شوند و مدیریت واحد شهری نیاز جامعه امروز ما است.
 
  • به عنوان معاون فنی و عمرانی شهردار، عیدی شما به شهروندان چیست؟
انشالله شیراز را در مسیر رشد توسعه قرار خواهیم داد و در این راستا بزرگراه هایی برای شیراز پیش بینی شده است که تعدادی از آنها را قبل از شروع سال جدید کلنگ زنی خواهیم کرد. همچنین پروژه تقاطع مهدیه – امیرکبیر در ورودی شیراز از سمت بوشهر نیز اجرا خواهد شد و با اتصال دو بزرگراه به آن از نظر ترافیکی بلوار امیرکبیر ساماندهی خواهد شد. ما باید برای رفاه حال شهروندان خیابان ها را عاری از هرگونه ناهمواری کنیم و هیچ خیابانی نباید موجب آزار شهروندان شود. اولویت کار ما برای عید نوروز نیز انجام اصلاحاتی در زمینه آسفالت و لکه گیری مخصوصا در ورودی های شیراز است. عیدی ویژه ما نیز افتتاح دو رمپ ورودی و خروجی شهرک گلستان و تقدیم آن به شهروندان است.

 

اوقات شرعی

وضعیت آب و هوا

Clear

31°C

Shiraz

Clear
Humidity: 10%
Wind: WSW at 17.70 km/h
Thursday
Sunny
21°C / 36°C
Friday
Sunny
20°C / 36°C
Saturday
Sunny
19°C / 36°C
Sunday
Sunny
18°C / 36°C

تلفن های ضروری

اداره - سازمان
تلغن
آتش نشانی
125
اورژانس
115
ارتباطات مردمی شهرداری
137
اطلاعات پرواز فرودگاه
199
دفتر نظارت ناجا
197
وزارت راه
141